เมนูหลัก

หลักสูตร
 แสดงข้อมูล   โครงสร้างหลักสูตร    แผนการเรียน
 ระดับการศึกษา : ปริญญาตรี ภาคปกติ
 คณะ : ศิลปศาสตร์
 หลักสูตร : การจัดการการโรงแรม
 ปีอ้างอิง : 2558

 1 หมวดวิชาศึกษาทั่วไปหน่วยกิตต่ำสุด : 30
 1.1 กลุ่มวิชาสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์หน่วยกิตต่ำสุด : 6
 1.1.1 รายวิชาสังคมศาสตร์หน่วยกิตต่ำสุด : 3
รหัสวิชารายวิชาหน่วยกิตเงื่อนไข(รหัสรายวิชาบังคับก่อน)
01110004-3 Society and Environment
 สังคมกับสิ่งแวดล้อม
3 (3-0-6)
ความสำคัญของสังคมกับสิ่งแวดล้อม โดยอาศัยแนวคิดพื้นฐานทางนิเวศวิทยา นำไปสู่การศึกษาทรัพยากรธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม รวมถึงมลพิษสิ่งแวดล้อมที่เกิดขึ้น ศึกษา การวิเคราะห์ระบบและการประเมินผลกระทบสิ่งแวดล้อม เพื่อนำไปสู่การจัดการสิ่งแวดล้อมที่เหมาะสม (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ.2562) ความสำคัญของสังคมกับสิ่งแวดล้อม แนวคิดพื้นฐานทางนิเวศวิทยากับการศึกษาทรัพยากรธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม มลพิษสิ่งแวดล้อมและการควบคุม การวิเคราะห์ระบบและการประเมินผลกระทบสิ่งแวดล้อมเพื่อการจัดการสิ่งแวดล้อมที่เหมาะสม

Society and the circumstances of the environment, basic concepts in ecology, natural resources and the environment, pollution crisis and control, system analysis and assessment of impacts on the environment, and environmental management (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ.2562) Importance of society and environment, basic concepts in ecology, natural resources and environment, environment pollution and control, system analysis and assessment of impacts on environment for appropriate environmental management

01110009-1 Development of Social and Life Quality
 การพัฒนาคุณภาพชีวิตและสังคม
3 (3-0-6)
ปรัชญาและหลักธรรมในการดำรงชีวิตและการทำงานของบุคคล การสร้างแนวคิด และเจตคติ ต่อตนเอง ธรรมะกับการสร้างคุณภาพชีวิต บทบาทหน้าที่และความรับผิดชอบต่อตนเองและผู้อื่น การบริหารตนให้เข้ากับชีวิตและสังคม และการปรับตนเพื่อร่วมกิจกรรมทางสังคม ศึกษาเทคนิคการครองใจคน และการสร้างผลิตผลในการทำงานให้มีประสิทธิภาพ (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ.2562) ปรัชญาและหลักธรรมในการดำรงชีวิตของบุคคลการสร้างแนวคิดและเจตคติของตนเอง หลักธรรมในการสร้างคุณภาพชีวิต บทบาทหน้าที่และความรับผิดชอบของบุคคล หลักการบริหารและการพัฒนาตนเอง การมีส่วนร่วมในกิจกรรมทางสังคม เทคนิคการครองใจคน หลักการพัฒนางานให้มีประสิทธิภาพ คุณธรรม จริยธรรมและจรรยาวิชาชีพ

Philosophy and ethical principles in living and working, self perception and attitudes, Dharma and life quality development, individual roles and responsibility, self-administration and adjustment to social activities, development of interpersonal skills, efficiency and effectiveness in work (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ.2562) Philosophy and Dharma principles in daily life, creating their own ideas and attitudes, Dharma principles of creating life quality, individuals’ roles and responsibilities, management principles and self-development, participation in social activities, techniques of winning the one’s hearts, principles for effective job development, ethics and codes of conduct

01110011-1 General Economics
 เศรษฐศาสตร์ทั่วไป
3 (3-0-6)
ความหมาย ขอบเขตของวิชาเศรษฐศาสตร์ อุปสงค์ อุปทาน และดุลยภาพของตลาด พฤติกรรมของผู้บริโภค – การผลิต การตลาดและการแข่งขัน รายได้ประชาชาติและการมีงานทำ การเงิน การธนาคาร และการคลัง การค้าระหว่างประเทศ การพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมตลอดจนปัญหาเศรษฐกิจและสังคมของประเทศไทย

Concepts and scope of economics, demand, supply, market equilibrium and competition, consumer behavior and production, principles of national income, employment, finance and banking, public finance, international economic development, and socio-economic problems in Thailand

01110012-1 Sufficiency Economy for Sustainable Development
 ปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงเพื่อการพัฒนาที่ยั่งยืน
3 (3-0-6)
ความหมาย ความเป็นมาและความสำคัญของปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงและการพัฒนาเศรษฐกิจแบบยั่งยืน แนวคิดและแนวปฏิบัติของปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงเพื่อนำไปสู่การพัฒนาเศรษฐกิจแบบยั่งยืนและการประยุกต์ใช้ปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงกับการแก้ไขปัญหาเศรษฐกิจและสังคมของไทย กรณีตัวอย่างเศรษฐกิจพอเพียงที่ประสบความสำเร็จ (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ.2562) ความหมาย ความเป็นมาความสำคัญของปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงและการพัฒนาเศรษฐกิจแบบยั่งยืน แนวคิดและแนวปฏิบัติของปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงเพื่อนำไปสู่การพัฒนาเศรษฐกิจแบบยั่งยืนการประยุกต์ใช้ปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงกับการแก้ไขปัญหาเศรษฐกิจและสังคมของไทย กรณีตัวอย่างเศรษฐกิจพอเพียงที่ประสบความสำเร็จ

Concepts of sufficiency economy philosophy and sustainable development, application of the philosophy in dealing with social and economic problems in Thailand, case study on successful sufficiency-economy activities in Thailand (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ.2562) Concepts of sufficiency economy philosophy and sustainable development, application of the philosophy in dealing with social and economic problems in Thailand, case studies on successful sufficiency-economy activities in Thailand

01110014-2 Law in Daily Life
 กฎหมายในชีวิตประจำวัน
3 (3-0-6)
ความสำคัญของกฎหมายกับการดำรงชีวิต บุคคล นิติบุคคล นิติกรมสัญญา หนี้ ทรัพย์สิน ครอบครัวและมรดก

The importance of law usage in daily life, juristic person, juristic act and contract, obligation, property, family and succession law


 1.1.2 รายวิชามนุษยศาสตร์หน่วยกิตต่ำสุด : 3
รหัสวิชารายวิชาหน่วยกิตเงื่อนไข(รหัสรายวิชาบังคับก่อน)
01210001-3 Information and Academic Report Writing
 สารนิเทศและการเขียนรายงานทางวิชาการ
3 (3-0-6)
สารนิเทศและการศึกษาค้นคว้า แหล่งสารนิเทศ บริการและทรัพยากรสารนิเทศ การเข้าถึงสารนิเทศ การประเมินสารนิเทศ การวิเคราะห์ สังเคราะห์การรวบรวมบรรณานุกรมและการเขียนรายงานทางวิชาการ

Information and education, information sources, services and resources, Information access, evaluating, analyzing, synthesizing information, bibliography collecting and academic report writing

01210004-4 Psychology and Daily Life
 จิตวิทยากับชีวิตประจำวัน
3 (3-0-6)
พื้นฐานทางจิตวิทยากับพฤติกรรมมนุษย์ ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อพัฒนาการของมนุษย์ การรับรู้ การเรียนรู้ การตระหนักรู้และการเห็นคุณค่าในตนเอง การแก้ปัญหาและการตัดสินใจ การปรับตัว จิตวิทยากับการประยุกต์ใช้ในชีวิตประจำวัน

Fundamental concepts of psychology and human behavior, factors Influencing human development, perception, learning, self-esteem and self-awareness, problem solving and decision, adjustment, psychology and its application in daily life

01210011-2 Foundations of Thai Civilization
 พื้นฐานอารยธรรมไทย
3 (3-0-6)
ความหมายของอารยธรรมและวัฒนธรรม พื้นฐานทางประวัติศาสตร์ไทย พื้นฐานอารยธรรมไทยด้านสังคม เอกลักษณ์ ค่านิยม ประเพณีและการปกครอง ด้านเศรษฐกิจ ด้านลัทธิ ความเชื่อและศาสนา ด้านภาษาและวรรณคดีไทย ด้านศิลปกรรมและการอนุรักษ์ส่งเสริมวัฒนธรรมและอารยธรรมไทย

Civilization and culture, fundamentals of Thai civilization: tradition, value symbolic, politics, economy, doctrine, belief and religion; Thai language and literature, and Thai art preservation and conservation

01210012-2 Thai Studies
 ไทยศึกษา
3 (3-0-6)
ความเป็นมาของชนชาติไทย สังคม เศรษฐกิจและการปกครอง พุทธศาสนา ประเพณีไทย ภาษาและวรรณกรรม ทัศนศิลป์และหัตถกรรมไทย นาฏศิลป์ไทยและดนตรีไทย อาหารไทย มรดกทางภูมิปัญญาไทย

The origin of Thais, socio-economy and politics, Buddhism, tradition, language and literature, fine arts and Thai handicrafts, Thai music and drama, Thai foods, and heritage of Thai wisdom

01210013-2 Thai Culture
 วัฒนธรรมไทย
3 (3-0-6)
ลักษณะและความเป็นมาของวัฒนธรรมไทยด้านวรรณกรรม จิตรกรรม ประติมากรรม สถาปัตยกรรม พิธีกรรม เพลงและการละเล่นพื้นบ้าน ดนตรี ละคร มารยาทและการปฎิบัติตนตามพื้นฐานวัฒนธรรมไทย

Characteristics and backgrounds of Thai culture in the following categories: literature, painting, sculpture, architecture, rituals, songs and folk activities, music, plays; etiquette and conducts on the basis of Thai culture


 1.2 กลุ่มวิชาภาษาหน่วยกิตต่ำสุด : 12
 1.2.1 รายวิชาภาษาอังกฤษ(บังคับ)หน่วยกิตต่ำสุด : 9
รหัสวิชารายวิชาหน่วยกิตเงื่อนไข(รหัสรายวิชาบังคับก่อน)
01320001-2 English for Communication 1
 ภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสาร 1
3 (2-2-5)
คำศัพท์ สำนวน ภาษาที่ใช้ในการบอกข้อมูลเกี่ยวกับตนเอง กิจวัตรประจำวัน ความสนใจ การสนทนาสั้นๆ ในสถานการณ์ต่างๆ การเขียนข้อความสั้นๆ การฟังและอ่านข้อความสั้นๆ จากสื่อต่าง ๆ

Vocabulary, expressions and language patterns for giving personal information, routines and interests; short conversations in various situations; writing short statements; and listening to and reading short and simple texts

01320002-2 English for Communication 2
 ภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสาร 2
3 (2-2-5)
คำศัพท์ สำนวน ภาษาที่ใช้ในการเล่าเรื่อง อธิบาย และให้เหตุผล การสนทนาอย่างต่อเนื่องในสถานการณ์ต่างๆ ในชีวิตประจำวัน การเขียนบรรยายสั้น ๆ การฟังและการอ่านเนื้อหาในเรื่องที่เกี่ยวข้องจากสื่อ

Vocabulary, expressions and language patterns used in daily life for telling stories, giving explanations and reasons, exchanging information continuously, writing short and connected descriptions, listening to and reading longer texts

01320003-4 English Conversation
 สนทนาภาษาอังกฤษ
3 (2-2-5)
คำศัพท์ สำนวน และโครงสร้างภาษา การสนทนาตามสถานการณ์ต่างๆ ที่เหมาะสมกับวัฒนธรรมของเจ้าของภาษา

Vocabulary, expressions and language structures appropriately used in various situations according to native speakers’ culture


 1.2.2 รายวิชาภาษาอื่นๆหน่วยกิตต่ำสุด : 3
รหัสวิชารายวิชาหน่วยกิตเงื่อนไข(รหัสรายวิชาบังคับก่อน)
01310001-1 Thai for Communication
 ภาษาไทยเพื่อการสื่อสาร
3 (2-2-5)
หลักการสื่อสาร ความรู้พื้นฐานการใช้ภาษาไทย การฟังอย่างมีวิจารณญาณ การอ่านจับใจความ และวิเคราะห์ความ การเขียนหนังสือราชการ จดหมายสมัครงาน โครงการ และการพูดในโอกาสต่างๆ

Principles of communication, Thai language usage, critical reading and listening, writing for government services, writing proposal and application letters, and making speeches in various occasions

01310009-1 Arts of Speaking
 ศิลปะการพูด
3 (2-2-5)
หลักการพูด องค์ประกอบของการพูด การวิเคราะห์ผู้ฟัง การประเมินผลการพูด การพูดในที่ประชุมชน การพูดให้ความรู้ การพูดเพื่อโน้มน้าวใจ การอภิปราย การพูดในโอกาสต่าง ๆ

Fundamentals of speaking, listener analysis and speaking evaluation, public speaking, persuasion, informative speaking, discussion, and speeches on different occasions

01320005-3 English for Job Application
 ภาษาอังกฤษเพื่อการสมัครงาน
3 (2-2-5)
คำศัพท์ สำนวน และโครงสร้างภาษา เอกสารที่เกี่ยวข้องกับการสมัครงาน และการสัมภาษณ์งาน (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ.2562) คำศัพท์ สำนวน และโครงสร้างภาษา เอกสารที่เกี่ยวข้องกับการสมัครงาน การเตรียมตัวและขั้นตอนในการสมัครงาน การอ่านประกาศสมัครงาน การเขียนประวัติย่อ การกรอกใบสมัครและแบบฟอร์มต่าง ๆ ที่เกี่ยวข้องกับการสมัครงาน การสัมภาษณ์งาน

Vocabulary, expressions, language structures, and documents used in job application and job interview (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ.2562) Vocabulary, expressions, and language patterns related to job application, preparations for job application, reading a job advertisement, writing a resume, filling out an application form, job interview

01320010-3 Preparation for English Standardized Tests
 ภาษาอังกฤษเพื่อการทดสอบ
3 (2-2-5)
โครงสร้างของข้อทดสอบภาษาอังกฤษมาตรฐานแบบต่างๆ ความรู้และทักษะที่จำเป็นทางด้านภาษาอังกฤษที่ใช้ในการทำแบบทดสอบ กลวิธีต่างๆ ในการทำแบบทดสอบ

Formats and structures of standardized tests, linguistic knowledge and skills needed for taking the tests, important strategies and techniques used to cope with standardized tests


 1.3 กลุ่มวิชาวิทยาศาสตร์กับคณิตศาสตร์หน่วยกิตต่ำสุด : 6
 1.3.1 รายวิชาบังคับหน่วยกิตต่ำสุด : 3
รหัสวิชารายวิชาหน่วยกิตเงื่อนไข(รหัสรายวิชาบังคับก่อน)
09000001-1 Computer and Information Technology Skills
 ทักษะการใช้คอมพิวเตอร์และเทคโนโลยีสารสนเทศ
3 (2-2-5)
ความรู้พื้นฐานการใช้คอมพิวเตอร์การใช้โปรแกรมสำนักงาน ได้แก่ โปรแกรมประมวลผลคำ การใช้โปรแกรมตารางคำนวณ การใช้โปรแกรมนำเสนอ การใช้อินเทอร์เน็ตและการสื่อสารสังคมออนไลน์ ได้แก่ เครือข่ายคอมพิวเตอร์ เทคโนโลยีการสื่อสารข้อมูล จดหมายอิเล็กทรอนิกส์แบบภายในและภายนอกองค์กร การท่องเครือข่ายอินเทอร์เน็ต และความรู้ทั่วไปเกี่ยวกับโลกออนไลน์

Computing fundamentals, key application such as word processor (Microsoft Word), Spreadsheets (Microsoft Excel), presentation (Microsoft PowerPoint) living online such as computer network, communication technology, electronic mails for inside and outside organization, internet explorer and general knowledge about online living รายวิชาหมวดศึกษาทั่วไป (ฉบับปรับปรุง พ.ศ. 2562) Computing fundamentals, key applications such as Word Processor (Microsoft Word), Spreadsheets (Microsoft Excel), Presentation (Microsoft PowerPoint), Internet and social networks such as computer network, communication technology, internal and external e-mail correspondence, surfing the Internet, and general knowledge about the Internet World


 1.3.2 รายวิชาเลือกหน่วยกิตต่ำสุด : 3
รหัสวิชารายวิชาหน่วยกิตเงื่อนไข(รหัสรายวิชาบังคับก่อน)
09110045-1 Mathematics
 คณิตศาสตร์
3 (3-0-6)
เซต ระบบจำนวน ตรรกศาสตร์เบื้องต้น เทคนิคการนับ การเรียงสับเปลี่ยน การจัดหมู่ ทฤษฎีความน่าจะเป็นเบื้องต้น ทฤษฎีบททวินาม ลำดับและอนุกรม

Sets, number systems, elementary logic, techniques of counting, permutations and combinations, introduction to probability theory, the binomial theorem, sequences and series

09111051-1 Mathematics in Daily Life
 คณิตศาสตร์ในชีวิตประจำวัน
3 (3-0-6)
การคำนวณทางคณิตศาสตร์เบื้องต้น ได้แก่ การบวก ลบ คูณ หาร จำนวนเต็ม ทศนิยมและเศษส่วน อัตราส่วนและร้อยละ การชั่งตวงวัด คณิตศาสตร์สำหรับผู้บริโภคและการจัดการทางการเงิน ได้แก่ การคำนวณเบื้องต้นเกี่ยวกับดอกเบี้ย อัตราก้าวหน้า การลงทุน และการชำระหนี้ในชีวิตประจำวัน รายวิชาหมวดวิชาศึกษาทั่วไป (ฉบับปรับปรุง พ.ศ. 2562) การคำนวณทางคณิตศาสตร์ขั้นพื้นฐาน อัตราส่วน ร้อยละ ภาษี ความสำคัญของการออมเงิน เป้าหมายการออม การวางแผนใช้จ่ายและการออมอย่างมีประสิทธิภาพ

Basic mathematical calculations such as addition, subtraction, multiplication and division of integers, decimals, and fractions, ratio and percentage, measurements, mathematics for consumers and financial management such as basic calculations of interests, progressive rates, investments and debt payments in daily life รายวิชาหมวดวิชาศึกษาทั่วไป (ฉบับปรับปรุง พ.ศ. 2562) Basic mathematical calculations, ratio, percentages, taxes, essential of saving money, savings goals, effective spending and saving plan

09121005-1 Introduction to Statistics
 สถิติเบื้องต้น
3 (3-0-6)
ระเบียบวิธีการทางสถิติ มาตรที่ใช้วัดข้อมูล การสุ่มตัวอย่าง การจัดข้อมูลเพี่อการวิเคราะห์ การวัดแนวโน้มเข้าสู่ส่วนกลาง การวัดตำแหน่งของข้อมูล การวัดการกระจาย ความน่าจะเป็นเบื้องต้น คะแนนมาตรฐานและพื้นที่ภายใต้โค้งปกติ

Statistical methodology, measurement, sampling, data management for analysis, measure of central tendency, measure of position, measure of dispersion, introduction to probability, standard score and area under normal curve

09121047-2 Fundamental of Mathematics and Statistics
 หลักพื้นฐานทางคณิตศาสตร์และสถิติ
3 (3-0-6)
ระบบจำนวน สมการ อสมการ เซต สถิติเชิงพรรณนา ความน่าจะเป็นเบื้องต้น คะแนนมาตรฐานและพื้นที่ภายใต้โค้งปกติ

Number system, equality, inequality, set, descriptive statistics, introduction to probability, standard score and area under normal curve

09311051-1 Life and Environment
 ชีวิตกับสิ่งแวดล้อม
3 (3-0-6)
ความรู้พื้นฐานเกี่ยวกับสิ่งมีชีวิตและสิ่งแวดล้อม นิเวศวิทยา ทรัพยากรธรรมชาติและการอนุรักษ์ มลพิษสิ่งแวดล้อมและการจัดการสิ่งแวดล้อม

Fundamental knowledge of organisms and environment, ecology, natural resources and conservation, environmental pollutants and environmental management รายวิชาหมวดวิชาศึกษาทั่วไป (ฉบับปรับปรุง พ.ศ. 2562) Basic knowledge of organisms and environment, ecology, natural resources and conservation, environmental pollutants and environmental management

09410043-2 Science for Daily Uses
 วิทยาศาสตร์ในชีวิตประจำวัน
3 (3-0-6)
วิธีการแสวงหาความรู้ทางวิทยาศาสตร์และความหมายของวิทยาศาสตร์ การวัดและหน่วยการวัดทางวิทยาศาสตร์ สารเคมีในชีวิตประจำวัน รังสี นิวเคลียร์และการใช้ประโยชน์ การผลิตไฟฟ้า เครื่องใช้ไฟฟ้า และเครื่องมือวัดทางไฟฟ้า แสง และเสียงในชีวิตประจำวัน

Scientific processes and definitions of science, measurement and its units, chemical in daily uses, radiations, nuclear and applications, production of electrical appliances and electrical measurement instruments, light and sound in daily uses


 1.4 กลุ่มวิชาพลศึกษาหรือนันทนาการหน่วยกิตต่ำสุด : 1
รหัสวิชารายวิชาหน่วยกิตเงื่อนไข(รหัสรายวิชาบังคับก่อน)
01610001-2 Individual Sports
 กีฬาประเภทบุคคล
1 (0-2-1)
เลือกกิจกรรมกีฬาประเภทบุคคล เช่น กรีฑา ลีลาศ กิจกรรมเข้าจังหวะ ยูโด แบดมินตัน ว่ายน้ำ เทนนิส และเทเบิลเทนนิส เป็นต้น ความรู้เบื้องต้นของกีฬาและการพัฒนาบุคคลทั้งด้านร่างกาย จิตใจ อารมณ์ สังคมและสติปัญญา การฝึกปฏิบัติทักษะพื้นฐานของกีฬา วิธีการเล่น และกติกาของกีฬา หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2558 กีฬาประเภทบุคคล เช่น กรีฑา ลีลาศ กิจกรรมเข้าจังหวะ ยูโด แบดมินตัน เปตอง ว่ายน้ำ และเทเบิลเทนนิส เป็นต้น ความรู้ทั่วไปของกีฬาวิธีการเล่นและการแข่งขัน กฎ กติกา พัฒนาการด้านร่างกาย จิตใจ อารมณ์ และสังคม

Fundamentals of individual sports and human development in the following five aspects: physical, psychological, emotional, social and intellectual development; practice of basic skills, playing methods and rules of the individual sports selected หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2558 Individual sports e.g. athletics, social dance, judo, badminton, petanque, swimming, table tennis, general knowledge of sports, how to play them in competitions, rules, and physical, mental, emotional and social development

01610002-2 Team Sports
 กีฬาประเภททีม
1 (0-2-1)
เลือกกิจกรรมประเภททีม เช่น ฟุตบอล บาสเกตบอล วอลเลย์บอล ซอฟท์บอล และรักบี้ฟุตบอล เป็นต้น ความรู้เบื้องต้นของกีฬาและการพัฒนาบุคคลทั้งด้านร่างกาย จิตใจ อารมณ์ สังคม และสติปัญญา การฝึกปฏิบัติทักษะพื้นฐานของกีฬา วิธีการเล่นและกติกาของกีฬา หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2558 กีฬาประเภททีม เช่น ฟุตบอล ฟุตซอล บาสเกตบอล วอลเล่ย์บอล ซอฟท์บอล เป็นต้น ความรู้ทั่วไปของกีฬา วิธีการเล่นและการแข่งขัน กฎ กติกา พัฒนาการด้านร่างกาย จิตใจ อารมณ์ และสังคม

Fundamentals of team sports and human development in the following five aspects: physical, psychological, emotional, social and intellectual development; practice of basic skills, playing methods and rules of the team sports selected หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2558 Team Sports e.g., soccer, indoor soccer, basketball, volleyball, softball, general knowledge of sports, how to play them in competitions, rules, and physical, mental, emotional and social development

01610003-3 Recreation
 นันทนาการ
1 (0-2-1)
ความรู้ทั่วไปเกี่ยวกับนันทนาการ กิจกรรมนันทนาการแบบต่าง ๆ และเลือกกิจกรรมนันทนาการที่เหมาะสม

General knowledge of recreation, types of recreational activities and selecting appropriate recreational activities

01610008-3 Social Dances for Health
 ลีลาศเพื่อสุขภาพ
3 (2-2-5)
ความรู้ทั่วไปเกี่ยวกับองค์ประกอบของสุขภาพ การเสริมสร้างสมรรถภาพทางกาย ประวัติความเป็นมาของลีลาศทักษะพื้นฐานของการลีลาศ การประยุกต์การลีลาศเพื่อเสริมสร้างสุขภาพ (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ.2562) ความรู้ทั่วไปเกี่ยวกับองค์ประกอบของสุขภาพ การเสริมสร้างสมรรถภาพทางกาย ประวัติความเป็นมาของลีลาศทักษะพื้นฐานของการลีลาศ การลีลาศเพื่อเสริมสร้างสุขภาพ

Fundamental knowledge of health factors, building up physical fitness, history of social dances, applying social dances for good health (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ.2562) Fundamental knowledge of health , building physical fitness, history of social dances, basic skills for social dances, social dances for good health


 1.5 กลุ่มวิชาบูรณการหน่วยกิตต่ำสุด : 5
 1.5.1 รายวิชาบังคับหน่วยกิตต่ำสุด : 3
รหัสวิชารายวิชาหน่วยกิตเงื่อนไข(รหัสรายวิชาบังคับก่อน)
01000001-1 Social Skills
 ทักษะทางสังคม
3 (3-0-6)
ความสำคัญของทักษะทางสังคม การพัฒนาสุขภาพจิตและการปรับตัว การพัฒนาบุคลิกภาพ การเสริมสร้างมนุษยสัมพันธ์ การเป็นผู้นำและผู้ตามที่ดี มารยาททางสังคม องค์กรและการทำงานเป็นทีม การคิดและการแก้ปัญหา ความรับผิดชอบต่อตนเองและการมีจิตสาธารณะ ตลอดจนการสร้างนิสัยในสถานประกอบการ

Importance of social skills, mental hygiene development and adjustment, development of personality, how to create human relations, being good leadership and followership, social manners, organization and teamwork, thinking and problem solving, self-responsibility and having public consciousness (public mind), including creating habits in workplace


 1.5.2 รายวิชาเลือกหน่วยกิตต่ำสุด : 2
รหัสวิชารายวิชาหน่วยกิตเงื่อนไข(รหัสรายวิชาบังคับก่อน)
01010003-2 Life Management in Modern Society
 การจัดการชีวิตในสังคมยุคใหม่
3 (3-0-6)
ความสัมพันธ์ในครอบครัวและชุมชน วัฒนธรรมประเพณีกับการดำรงชีวิต การใช้จ่าย การออมในชีวิตประจำวัน บัญชีครัวเรือน การสื่อสารเพื่อเสริมสร้างความสัมพันธ์ การสร้างภูมิคุ้มกันในครอบครัวและชุมชน

The relation in a family and the community. Culture, tradition and the living, buying the saving in the every day life, household account, the communication for reinforce the relation, building immunity in a family and the community

01010006-2 Thai Wisdom for Sufficiency Life
 ภูมิปัญญาไทยเพื่อชีวิตที่พอเพียง
2 (2-0-4)
ความหมาย ขอบข่าย ความสำคัญ พัฒนาการ และกระบวนการเรียนรู้ของภูมิปัญญาไทย ภูมิปัญญาท้องถิ่น ความสัมพันธ์ของภูมิปัญญาไทยกับภูมิปัญญาท้องถิ่น เพื่อพัฒนาชีวิตที่พอเพียง ตัวอย่างการมีชีวิตที่พอเพียงของบุคคลในสังคมไทย (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2558) ความหมายขอบเขต ความสำคัญ และพัฒนาการของภูมิปัญญาไทย กระบวนการเรียนรู้ของภูมิปัญญาไทยและภูมิปัญญาท้องถิ่น ความหมายของชีวิตที่พอเพียง การใช้ภูมิปัญญาไทยเพื่อพัฒนาชีวิตที่พอเพียง กรณีตัวอย่างชีวิตที่พอเพียงของบุคคลในสังคมไทย

Concepts, scope and development of Thai wisdom, local wisdom, the relation between Thai wisdom and local wisdom for developing sufficiency life, a case study on sufficiency life’s person in Thailand (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2558) Meanings, scopes, importance and development of Thai wisdom, Learning process of Thai and local wisdoms, meanings of sufficient life, application of Thai wisdom for sufficient life development, sample cases of sufficient life of individuals in Thai society

01010009-2 Learning Skill for Success
 ทักษะการเรียนรู้สู่ความสำเร็จ
2 (2-0-4)
การรับรู้เกี่ยวกับตนเองและสมรรถนะแห่งตน การกำกับตนเอง การพัฒนาทักษะสู่ความสำเร็จ การเรียนและชีวิตการพัฒนาทักษะด้านเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสาร

Self-perception and self-efficacy, self-control, skill development for success, and development of information technology and communication skills

01010012-1 Contemporary ASEAN
 อาเซียนร่วมสมัย
2 (2-0-4)
แนวคิดการรวมกลุ่มของประเทศในประชาคมอาเซียน ความร่วมมือของประชาคมอาเซียนทางสังคมและวัฒนธรรม การท่องเที่ยว การค้าและการลงทุน สิ่งแวดล้อม รวมถึงด้านการเมืองและความมั่นคง โดยเน้นกระแสการเปลี่ยนแปลงในปัจจุบันและแนวโน้มสู่อนาคต

Concept of country unity in ASEAN communities , collaboration of ASEAN communities in social, cultural, tourism, trade and investment, environment, politics and security emphasizing flow of present changes and future trend


 2 หมวดวิชาเฉพาะหน่วยกิตต่ำสุด : 97
 2.1 กลุ่มวิชาพื้นฐานวิชาชีพหน่วยกิตต่ำสุด : 24
รหัสวิชารายวิชาหน่วยกิตเงื่อนไข(รหัสรายวิชาบังคับก่อน)
01800101-1 Hotel and Restaurant Business
 ธุรกิจโรงแรมและภัตตาคาร
3 (3-0-6)
วิวัฒนาการของอุตสาหกรรมที่พักแรมและภัตตาคารทั้งในต่างประเทศและในประเทศไทย การจัดประเภทที่พักแรม ประเภทของโรงแรมและการจัดอันดับ โครงสร้างองค์กรของโรงแรมและภัตตาคาร แผนกและตำแหน่งงานที่สำคัญในแผนก แนวคิด หลักการและรูปแบบของการจัดการธุรกิจโรงแรม การพัฒนาและแนวโน้มธุรกิจที่พักแรมและธุรกิจบริการอาหาร เครือข่ายโรงแรมระหว่างประเทศ โรงแรมและธุรกิจอื่นที่มีความเกี่ยวข้อง ความก้าวหน้าในอาชีพบริการปัจจุบันและแนวโน้มการประกอบธุรกิจโรงแรม มีการศึกษานอกสถานที่

Evolution of lodging and industry both international and in Thailand. Accommodation classification. Types of hotels and their grading. Hotel and restaurant organizational structure: departmental and their key positions. Concepts, principles and styles of hotel business management. Development and trends of lodging business and food service. International hotel chains. Hotels and other related business. Service career progress, and trends in hotel business. Field trip required

01800102-1 Psychology and Personality Development for Service
 จิตวิทยาและการพัฒนาบุคลิกภาพสำหรับงานบริการ
3 (3-0-6)
แนวคิดและทฤษฎีทางจิตวิทยาที่เกี่ยวข้องในอุตสาหกรรมการบริการ แนวคิดทางจิตวิทยาที่นำมาประยุกต์ใช้ในการบริการทั้งในด้านการวิเคราะห์พฤติกรรมผู้รับบริการ การพัฒนาทักษะการบริการ การพัฒนาบุคลิกภาพและความเป็นผู้นำ เทคนิคในการติดต่อสื่อสาร การสร้างมนุษยสัมพันธ์ ศิลปะการพูดในที่สาธารณะและการแก้ไขปัญหาเฉพาะหน้า

Concepts and theories of psychology-related services, psychological concepts applied in the service in terms of analysis of client behavior, development of service skill, personality and leadership development, communication techniques, building up human relations, public speaking and problem solving

01800103-1 Hospitality and Tourism Industry
 อุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว
3 (3-0-6)
วิวัฒนาการ ความหมาย ความสำคัญ และสถานการณ์แนวโน้มของการท่องเที่ยวและการบริการในยุคโลกาภิวัตน์ แรงจูงใจในการท่องเที่ยว ลักษณะขององค์ประกอบหลักและองค์ประกอบรองของอุตสาหกรรมการท่องเที่ยวและการบริการ ปัจจัยที่มีผลกระทบต่อการท่องเที่ยว ประโยชน์และผลกระทบของอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยวที่มีต่อเศรษฐกิจ สังคม สิ่งแวดล้อม และวัฒนธรรม มโนทัศน์ของการพัฒนา การวางแผน และการจัดการในอุตสาหกรรมการท่องเที่ยวและการบริการ บทบาทและนโยบายของรัฐบาลในการพัฒนาการท่องเที่ยว บทบาทและความร่วมมือขององค์การทางการท่องเที่ยวระดับชาติและระดับนานาชาติ

Evolution, meaning, significance and trend situations of tourism and hospitality in globalization. Motivation in tourism. Characteristics of major and supporting components of tourism and hospitality industry. Factors affecting tourism. Benefits and impacts of tourism industry on economy, society, environment and culture. Concepts of tourism and hospitality industry management, planning and development. Roles and policies of the government in tourism development. Roles and cooperation of national and international tourism organizations

01800204-1 Consumer Behavior in Hospitality and Tourism
 พฤติกรรมผู้บริโภคทางการบริการและการท่องเที่ยว
3 (3-0-6)
ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการบริโภคการท่องเที่ยวและการบริการ แนวโน้ม การจูงใจ กระบวนการตัดสินใจ ลักษณะการบริโภคและพฤติกรรมที่แตกต่างกันของนักท่องเที่ยวและผู้ใช้บริการในเชิงสังคม วัฒนธรรม เศรษฐกิจ ประชากรศาสตร์ และจิตวิทยาการบริโภค การพัฒนาผลิตภัณฑ์ทางการท่องเที่ยวและการบริการให้เหมาะสมกับความต้องการและความคาดหวังของกลุ่มตลาดนักท่องเที่ยว

Factors influencing tourism consumption and service, trends, Motivation, decision making process. Characteristics of tourism consumption and tourist behavior differences in social, cultural, economical demographical and psychological aspects. Tourism product and service development to suit the need and expectation of tourist market segments

01800205-1 Information Technology for Hospitality Industry
 เทคโนโลยีสารสนเทศสำหรับอุตสาหกรรมการบริการ
3 (2-2-5)
แนวคิดของเทคโนโลยีสารสนเทศ เครือข่ายคอมพิวเตอร์ ฐานข้อมูล การพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ การนำระบบสารสนเทศมาใช้ในการจัดการข้อมูลให้เป็นปัจจุบันและทันเวลา โปรแกรมประยุกต์ การใช้เทคโนโลยีสารสนเทศในอุตสาหกรรมการบริการ

Concepts of information technology, computer network, database, e-commerce, the use of information technology for real time data management, software application, one-stop distribution system for hospitality industry

01800206-1 Inter-Personal skills and Cross-Cultural Communication
 ทักษะการสื่อสารและการสื่อสารข้ามวัฒนธรรม
3 (3-0-6)
การสื่อสารข้ามวัฒนธรรมที่เกี่ยวข้องกับอุตสาหกรรมการบริการ ความเข้าใจคุณลักษณะและทัศนคติที่มีต่อชาวต่างชาติ การวิเคราะห์วจนภาษาและอวจนภาษาระหว่างวัฒนธรรมตะวันตกและตะวันออก การพัฒนาการสร้างสรรค์ทักษะในการปฏิสัมพันธ์ระหว่างวัฒนธรรม ศิลปะการสร้างความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและการประชาสัมพันธ์ ตลอดจนการเจรจาต่อรอง และการจัดการความขัดแย้ง

Cross-cultural communication in relation to hospitality industry. Understanding the character and attitudes towards foreigners. Analysis of verbal and non-verbal communication between Western and Eastern cultures. Interactional skills creativity development between cultures. Arts of establishing personal relations and public relations, including negotiation and conflicts management

01800307-1 Laws and Ethics for Hospitality Industry
 กฎหมายและจริยธรรมสำหรับอุตสาหกรรมการบริการ
3 (3-0-6)
กฎหมายเกี่ยวกับธุรกิจโรงแรม กฎหมายเกี่ยวกับธุรกิจนำเที่ยวและมัคคุเทศก์ กฎหมายอื่นๆ ที่เกี่ยวกับธุรกิจโรงแรมและธุรกิจการท่องเที่ยว และจริยธรรมในการประกอบธุรกิจ

The act of hotel business, the act of travel and tour guide, , the laws about the permission of establishing and operating hotel business, travel agency and tour operator, the law of consumer protection and others which business operator should know

01800308-1 Human Resources Management in Hospitality Industry
 การจัดการทรัพยากรมนุษย์ในอุตสาหกรรมการบริการ
3 (3-0-6)
ความสำคัญและแนวคิดของการจัดการทรัพยากรมนุษย์ การวิเคราะห์งาน การวางแผน การสรรหา การคัดเลือก การบรรจุและแต่งตั้ง การบริหารค่าตอบแทนและประโยชน์และบริการ การจูงใจ การพัฒนาและฝึกอบรม การประเมินผลการปฏิบัติงานทรัพยากรมนุษย์ การธำรงรักษาทรัพยากรมนุษย์ การจัดการค่าตอบแทน และแรงงานสัมพันธ์

Importance and concepts of human resources management, job analysis, workforce planning, recruitment, staffing, compensation in wage, motivation, training and development, assessment, performance appraisal, maintaining of human resource, remuneration and labor relations


 2.2 กลุ่มวิชาชีพบังคับหน่วยกิตต่ำสุด : 36
รหัสวิชารายวิชาหน่วยกิตเงื่อนไข(รหัสรายวิชาบังคับก่อน)
01801101-1 Kitchen Operations and Cookery
 การปฏิบัติงานครัวและการประกอบอาหาร
3 (2-3-5)
หลักพื้นฐานเกี่ยวกับงานครัว วิธีการประกอบอาหาร การเลือกซื้อ การเตรียม การใช้ การเก็บรักษาวัตถุดิบ เครื่องปรุงและวัสดุอุปกรณ์ที่ใช้ในการประกอบอาหาร สุขอนามัยและความปลอดภัยในการประกอบอาหาร ฝึกปฏิบัติการประกอบอาหาร

Basic principles of cooking, techniques for cooking, methods of selection, preparation and preservation of raw materials, ingredients and kitchenware, hygiene and safety of cooking, cooking practice

01801102-1 Food and Beverage Service Management
 การจัดการงานบริการอาหารและเครื่องดื่ม
3 (2-2-5)
โครงสร้างและลักษณะงานของแผนกอาหารและเครื่องดื่ม หน้าที่และความรับผิดชอบ จรรยาบรรณ บุคลิกภาพและคุณลักษณะที่ดีของพนักงาน ความรู้เกี่ยวกับอาหารและเครื่องดื่ม อุปกรณ์เครื่องมือที่ใช้ในการบริการ รูปแบบการบริการ หลักการและขั้นตอนการให้บริการ การบริการในงานเลี้ยงแบบต่างๆ ทักษะการปฏิบัติงานและการประสานงานกับฝ่ายอื่นๆ ที่เกี่ยวข้อง การแก้ปัญหาเฉพาะหน้าในการให้บริการ

Organizational structure of food and beverage division, responsibilities, ethics, personality and good characteristics of staff, knowledge of food and beverage, service equipment, forms of service, principles and procedures of service, service in catering and banquets, skills for operation and co-ordination with other related divisions, problem-solving skills in service jobs

01801203-1 Housekeeping Management and Operations
 การจัดการงานแม่บ้าน
3 (2-2-5)
โครงสร้างและลักษณะงานของแผนกแม่บ้าน คุณลักษณะของพนักงานแม่บ้าน หน้าที่และความรับผิดชอบ มารยาท จรรยาบรรณ บุคลิกภาพและคุณลักษณะที่ดีของพนักงาน ความรู้เกี่ยวกับอุปกรณ์ของงานแม่บ้าน การเก็บรักษา และการเบิกจ่ายวัสดุอุปกรณ์ในงานแม่บ้าน การทำความสะอาดห้องพักแขกและบริเวณอื่นๆ ภายในโรงแรม การดูแลส่วนสาธารณะของโรงแรม วิธีใช้เครื่องมือ เครื่องใช้ที่ทำงานที่ทันสมัยเหมาะสมกับประเภทของพื้นผิวชนิดต่างๆ และการบริหารงานบุคลากรในแผนกแม่บ้าน ห้องผ้าและงานซักรีด งานเอกสารและการทำรายงาน และงานปลีกย่อยอื่นๆ การจัดทำบัญชีรายละเอียดสิ่งของเครื่องใช้ การทำเอกสารรายงานตลอดจนการรับคำร้องเรียนจากผู้เข้าพักและการประสานงานกับฝ่ายอื่น ๆ

Structure and types of housekeeping division, characteristics of housekeeping attendants, responsibilities, manner, professional ethic, personality and good characteristics of staff, knowledge of housekeeping equipment, storage and requisition of equipment, cleaning of guestrooms and other areas, taking care of hotel public areas, how to use equipment, modern equipment suitable for different types of texture, HRM in housekeeping division, linen and laundry jobs, documents, reports and miscellanous jobs, inventory control, taking customers’complaints and coordination with other divisions

01801304-1 Front Office Management and Operations
 การจัดการงานบริการส่วนหน้า
3 (2-2-5)
ความสำคัญของงานบริการส่วนหน้า โครงสร้างการบริหารงาน ตำแหน่งและหน้าที่ต่างๆ ในงานส่วนหน้าของโรงแรม อุปกรณ์เครื่องใช้แผนกบริการส่วนหน้า การปฏิบัติงานส่วนหน้า การสำรองห้องพัก การต้อนรับ การลงทะเบียนเข้าพัก ตั้งแต่การเตรียมการก่อนแขกเข้าพัก การบริการระหว่างการพัก และการออกจากที่พัก การบริการด้านสัมภาระ การให้บริการติดต่อสื่อสาร ตลอดจนการจัดทำบัญชีการเงิน การคิดค่าใช้จ่ายทุกชนิดจากแผนกต่าง ๆ การประสานงานระหว่างงานส่วนหน้ากับฝ่ายและแผนกอื่นๆ ของโรงแรม และหน่วยงานภายนอก

Importance of front office, organizational structure, positions and responsibilities in front office, equipment used in front office, preparation before guests checking-in, in-house services, guests checking-out, service emphasizing room reservation, cleaning guests, room registration, uniform services, communication services, hotel guests folios, coordination with other divisions both inside and outside

01801305-1 English for Hotel
 ภาษาอังกฤษเพื่อการโรงแรม
3 (2-2-5)
ศัพท์ สำนวน และโครงสร้างภาษาที่ใช้สื่อสารในการปฏิบัติงานโรงแรม

Vocabulary, expressions and language patterns related to hotel operations

01801306-1 English for Hotel Service
 ภาษาอังกฤษสำหรับงานบริการโรงแรม
3 (2-2-5)
ทักษะการฟัง การพูด การอ่านและการเขียนภาษาอังกฤษสำหรับการปฏิบัติงานโรงแรม คำศัพท์ สำนวนและประโยคที่ใช้สื่อสารในงานต้อนรับ งานห้องพัก งานห้องอาหาร งานจัดเลี้ยงและบริการอื่นๆ การให้ข้อมูลและตอบข้อซักถาม การติดต่อประสานงาน และการแก้ไขปัญหาเฉพาะหน้าในงานบริการของโรงแรม

Listening, speaking, reading and writing skills in English for hotel jobs, vocabulary, expressions and sentences used for communication in reception, room service, food and beverage, catering and banquet as well as other services, giving information and answering queries, coordination and problem solving in hotel jobs

01801307-1 English for Hotel and Restaurant Attendant
 ภาษาอังกฤษสำหรับบุคลากรโรงแรมและภัตตาคาร
3 (2-2-5)
ศัพท์ สำนวน และโครงสร้างภาษาที่ใช้สื่อสารด้านการบริการอาหารและเครื่องดื่ม งานครัว งานส่วนหน้า และงานแม่บ้าน

Vocabulary, expressions and language patterns related to food and beverage services, kitchen operation, front office and housekeeping

01801308-1 MICE and Event for Hotel Business
 การจัดการงานประชุมและอีเว้นท์สำหรับธุรกิจโรงแรม
3 (2-2-5)
ความสำคัญ วิวัฒนาการของธุรกิจการจัดประชุม นิทรรศการและกิจกรรมพิเศษ ลักษณะของธุรกิจการจัดการประชุม นิทรรศการและงานกิจกรรมพิเศษทั้งในระดับชาติและระดับนานาชาติ การวางแผน การจัดการ การตลาด การประสานงาน การดำเนินงานก่อนการจัดงาน ระหว่างการจัดงานและหลังการจัดงาน หน่วยงานเกี่ยวกับการส่งเสริมการจัดประชุม สัมมนา นิทรรศการ แนวโน้ม ปัญหาอุปสรรคและแนวทางการแก้ไข

Importance, evolution of MICE and event business, characteristics of national and international MICE and Event business, planning, management, marketing, coordinating, operating before, while and after organizing the events, organizations concerning the promotion of MICE and Event business, trend, problems and how to solve them

01801309-1 Marketing for Hotel and Restaurant
 การตลาดสำหรับธุรกิจโรงแรมและภัตตาคาร
3 (3-0-6)
แนวคิดและลักษณะทั่วไปของการตลาดโรงแรม ระบบข่าวสารข้อมูล การวิจัยการตลาด เทคนิคการคาดคะเนแนวโน้มการตลาดโรงแรม หลักการ เครื่องมือ และเทคนิค ในการวางแผนบริการ การกำหนดราคา การจัดจำหน่าย การส่งเสริมการตลาด รวมทั้งการจัดทำสื่อความหมาย และสื่อการขายในตลาดโรงแรม และการพัฒนาธุรกิจบริการในตลาดโรงแรม

Concepts and general characteristics of hotel marketing, information system, marketing research, techniques for estimating hotel marketing trends, principles, instruments and techniques in planning of services, pricing policy, distribution, marketing promotion, creating medias for public relation and promotion of hotel marketing and service business in hotel marketing development

01801410-1 Hotel and Restaurant Management
 การจัดการธุรกิจโรงแรมและภัตตาคาร
3 (3-0-6)
หลักและกระบวนการบริหารจัดการ สภาพแวดล้อมทางธุรกิจ ปัจจัยที่มีผลกระทบต่อธุรกิจโรงแรม แนวคิดการดำเนินงาน บทบาทหน้าที่ของผู้ประกอบการธุรกิจโรงแรมและภัตตาคาร การกำหนดกลยุทธ์ทางการจัดการ การตลาด การผลิต การเงินและการบัญชีที่เหมาะสม สถานการณ์ แนวโน้มธุรกิจโรงแรมและภัตตาคาร การแก้ปัญหาและการตัดสินใจ

Principles and management process, business environment, factors affecting hotel business, concepts in operation, roles of hotel and restaurant entrepreneurs, setting appropriate strategies in management, marketing, production, finance and accounting, situations, trends of hotel and restaurant business, problem solving and decision making

01801411-1 Research Methodology in Hotel and Restaurant
 ระเบียบวิธีวิจัยทางธุรกิจโรงแรมและภัตตาคาร
3 (2-2-5)
ปรัชญาการวิจัย การกำหนดปัญหาและวัตถุประสงค์งานวิจัย การทบทวนเอกสาร การออกแบบงานวิจัยและระเบียบวิธีวิจัย การสร้างเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล การเก็บรวบรวมข้อมูลและกลุ่มเป้าหมาย การวิเคราะห์ข้อมูลและประมวลผลการวิจัย การเขียนรายงานและการนำเสนอผลการวิจัยทางธุรกิจโรงแรมและภัตตาคาร

Research philosophy, setting research questions and research objectives, review of literature, research design and research methodology, data collecting and sampling, data analysis, research report writing and presentation

01801412-1 Seminar on Hotel and Restaurant Management
 สัมมนาการจัดการโรงแรมและภัตตาคาร
3 (2-2-5)
การสัมมนาเกี่ยวกับปัญหาด้านการจัดการธุรกิจโรงแรมและภัตตาคาร การค้นคว้าและนำเสนอต่อชั้นเรียนโดยดำเนินการเป็นกลุ่ม การร่วมแลกเปลี่ยนความคิดเห็นกับผู้มีประสบการณ์ทางธุรกิจโรงแรมและภัตตาคารที่ได้รับเชิญมาเข้าร่วมสัมมนา

Seminar on analysis of problems in hotel and restaurant management. research projects ingroups and presenting to class, Discussion and current problems with invited experienced hoteliers and restaurant administrators


 2.3 กลุ่มวิชาชีพเลือกหน่วยกิตต่ำสุด : 30
 2.3.1 รายวิชาความสนใจเฉพาะหน่วยกิตต่ำสุด : 15
รหัสวิชารายวิชาหน่วยกิตเงื่อนไข(รหัสรายวิชาบังคับก่อน)
01802301-1 Bar and Beverage Operations
 บาร์และเครื่องดื่ม
3 (2-2-5)
ลักษณะและชนิดของเครื่องดื่มที่มีแอลกอฮอล์ และไม่มีแอลกอฮอล์ที่ให้บริการในโรงแรม การเลือกใช้อุปกรณ์ในการผสม การปฏิบัติงานเกี่ยวกับบาร์และเครื่องดื่ม การเตรียมบาร์ การดูแลและรักษาความสะอาดของบาร์ อุปกรณ์เครื่องมือเครื่องใช้ ประเภทของเครื่องดื่มและการให้บริการ การผสมเครื่องดื่มแบบต่างๆ การจัดเครื่องดื่มให้เหมาะสมกับรายการอาหาร ความรับผิดชอบ มารยาทและจรรยาบรรณของพนักงานบาร์เครื่องดื่ม การจัดทำรายงานการขายประจำวันและการตรวจนับเครื่องดื่ม ฝึกปฏิบัติเกี่ยวกับการผสมเครื่องดื่ม การบริการ การจัดซื้อ การเก็บรักษาเครื่องดื่ม การดูแลอุปกรณ์เครื่องมือที่ใช้ในงานให้บริการเครื่องดื่ม

Types of alcoholic and non-alcoholic drinks provided in hotels, equipment used for mixing, operation of bar and beverage, preparation of bar, taking care of bar, equipment, types of drinks and services, mixing different types of drinks, preparation of drinks appropriate with dishes, responsibilities, manners and ethic of bar staff, daily sale report and checking drinks, practice of mixing, servicing, purchasing, keeping equipment and taking care of equipment used in beverage service

01802302-1 Arts of Vegetables and Fruits Carving for Hotel
 ศิลปะการแกะสลักผักและผลไม้สำหรับงานโรงแรม
3 (2-3-5)
ประวัติความเป็นมา หลักทั่วไปเกี่ยวกับศิลปะการแกะสลักผักและผลไม้ วิธีการเลือก การเตรียม การเก็บรักษาผักและผลไม้ และวัสดุอุปกรณ์ต่างๆ ที่ใช้ในการแกะสลัก ประเภทและรูปแบบของงานแกะสลักผักและผลไม้ในงานโรงแรม การออกแบบ และตกแต่งงานแกะสลักผักและผลไม้ โดยใช้องค์ประกอบทางศิลปะเพื่อตกแต่งอาหาร สถานที่ และงานจัดเลี้ยงต่างๆ ในโรงแรม การนำเสนอผลงานการแกะสลักผักและผลไม้ในงานโรงแรม

History and principles of arts of vegetables and fruits carving, methods for selection, preparation and preservation of vegetables and fruits and equipment used for carving, types of vegetables and fruits for carving in hotel, design and decoration of carved vegetables and fruits on different functions in hotel, vegetables and fruits carving presentation

01802303-1 Arts of Flowers Arrangement for Hotel
 ศิลปะการจัดดอกไม้สำหรับงานโรงแรม
3 (2-3-5)
หลักทั่วไปเกี่ยวกับศิลปะการจัดดอกไม้ วิธีการเลือก การเตรียม การเก็บรักษาดอกไม้ ใบไม้ และวัสดุอุปกรณ์ต่างๆ ที่ใช้ในการจัดดอกไม้ การออกแบบงานจัดดอกไม้โดยใช้องค์ประกอบทางศิลปะมาประยุกต์ในการจัดดอกไม้ให้เหมาะสมกับสถานที่ และงานจัดเลี้ยงต่างๆ ในโรงแรม การนำเสนอผลงานการจัดดอกไม้ในโรงแรม

Arts of flowers arrangement principles, methods for selection, preparation and preservation of flowers, leaves and equipment used for flowers arrangement, flowers arrangement design for different functions and presentation in hotel

01802304-1 Thai and International Cuisine
 อาหารไทยและอาหารนานาชาติ
3 (2-3-5)
หลักทั่วไปเกี่ยวกับการประกอบอาหารไทยและอาหารนานาชาติ วิธีการเลือก การเตรียม การใช้ และการเก็บรักษาวัตถุดิบ เครื่องปรุง และวัสดุอุปกรณ์ที่ใช้ในการประกอบอาหารไทยและอาหารนานาชาติ การชั่งตวงส่วนผสม เทคนิค วิธีการขั้นตอนในการประกอบอาหาร ปฏิบัติการประกอบอาหารไทยและอาหารนานาชาติ พร้อมทั้งสามารถตกแต่งอาหารได้อย่างสวยงาม

Culinary principles of Thai and international cuisine, methods for selection, preparation and preservation of raw materials, ingredients and kitchenware used for Thai and international cuisine, measurement, cooking methods and techniques, Thai and international cuisine operations and decorations

01802305-1 Bakery and Pastry
 ขนมอบ
3 (2-3-5)
หลักทั่วไปเกี่ยวกับขนมอบ วิธีการเลือก การเตรียม การใช้ และการเก็บรักษาวัตถุดิบ เครื่องปรุง และวัสดุอุปกรณ์ที่ใช้ในการประกอบขนมอบ การชั่งตวงส่วนผสม เทคนิค ขั้นตอนในการประกอบขนมอบ การเก็บรักษา ปฏิบัติการประกอบขนมอบจากสูตรมาตรฐานได้อย่างถูกต้อง

Principles of bakery and pastry, methods for selection, preparation and preservation of raw materials, ingredients and kitchenware used for bakery and pastry, measurement, cooking methods and techniques, storage, bakery and pastry practice using standard recipes

01802306-1 Spa and Wellness Management
 การจัดการสปาและธุรกิจเพื่อสุขภาพ
3 (2-2-5)
ประวัติความเป็นมา ความหมาย และประเภทของธุรกิจสปา โครงสร้างการดำเนินงาน หลักการบริหารจัดการ รูปแบบการให้บริการ การเลือกใช้อุปกรณ์และเทคโนโลยี กลยุทธ์ทางการตลาด กฎหมายข้อบังคับที่เกี่ยวข้องกับการประกอบธุรกิจ

History, meanings and types of spa business, organizational structures, management principles, forms of services, selection of equipment and technology, marketing strategies and law related to Spa and Wellness operation business

01802307-1 Energy and Environmental Management in Hotel
 การจัดการพลังงานและสิ่งแวดล้อมในโรงแรม
3 (3-0-6)
แนวทางและหลักการของความรับผิดชอบต่อสังคม พลังงานและสิ่งแวดล้อมในการดำเนินธุรกิจโรงแรม การควบคุมการดำเนินงานขององค์กร การสร้างความรับผิดชอบต่อชุมชนและสังคมภายใต้แนวปฏิบัติสากล

Guidelines and principles of social, energy and environment responsibilities in running hotel business, organization operation control, creating responsibilities on community and society under international practice

01802308-1 Airline Business
 ธุรกิจการบิน
3 (3-0-6)
ประวัติ ความสำคัญ และขอบเขตของธุรกิจการบิน ประเภทของเครื่องบิน พันธมิตรและการ รวมตัวของสายการบิน สายการบินต้นทุนต่ำ งานบริการบนเครื่องบินและภาคพื้น ระบบสำรองที่นั่งและการอ่านบัตรโดยสาร ระเบียบพิธีการเข้าออกระหว่างประเทศ ระเบียบพิธีการด้านศุลากร สิ่งของต้องห้ามและสิ่งต้องจำกัด และหน่วยงานที่เกี่ยวข้องกับธุรกิจการบิน

Evaluation, significance and scope of the airline business, aircraft category, alliance and consolidation of airline, type of airline, in-flight and ground service, computer reservation system (CRS) and airline ticketing, airport formalities, custom formalities and restricted items, airline regulations and related organizations

01802309-1 Restaurant and Catering Management
 การจัดการภัตตาคารและการจัดเลี้ยง
3 (2-3-5)
ภัตตาคารและการจัดเลี้ยง รูปแบบการจัดหน่วยงานภัตตาคารและการจัดเลี้ยง ประเภทของการจัดเลี้ยง หน้าที่ การจัดเตรียมโต๊ะอาหาร เทคนิคการบริการ การวางแผนรายการอาหาร การจัดทำแผนธุรกิจภัตตาคารและธุรกิจจัดเลี้ยง การฝึกปฏิบัติในห้องปฏิบัติการจำลอง

Restaurant and banqueting management, covering types of restaurant and banqueting and its organization, table setting and service sequence, technical services, menu planning, preparation of restaurant and banqueting business plan and training in laboratory models


 2.3.2 รายวิชาภาษาต่างประเทศเพื่ออาชีพหน่วยกิตต่ำสุด : 15หน่วยกิตสูงสุด : -
 2.3.2.1 ภาษาอังกฤษเพื่อการโรงแรมหน่วยกิตต่ำสุด : -หน่วยกิตสูงสุด : -
รหัสวิชารายวิชาหน่วยกิตเงื่อนไข(รหัสรายวิชาบังคับก่อน)
01803201-1 English for Hospitality Industry
 ภาษาอังกฤษสำหรับอุตสาหกรรมการบริการ
3 (2-2-5)
คำศัพท์ สำนวน โครงสร้างและลักษณะเฉพาะของภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารในอุตสาหกรรมการบริการในสถานการณ์เกี่ยวกับธุรกิจโรงแรม งานบริการทางการท่องเที่ยวและบริการอื่นๆ ที่เกี่ยวข้อง ข้อจำกัดและปัญหาการสื่อสารภาษาอังกฤษกับชนชาติที่มีลักษณะทางวัฒนธรรมแตกต่างกัน และฝึกทักษะการสื่อสารอย่างมีประสิทธิภาพ

Vocabulary expressions structures and particular attributes of English for communication in hospitality industry in sittuation related to hotel business, tourism service, other related services, limitation and problem of English for intercultural communication in differentiate and practicing communications of effectively convey messages

01803202-1 English for Housekeeping
 ภาษาอังกฤษสำหรับงานแม่บ้าน
3 (2-2-5)
คำศัพท์ สำนวน โครงสร้างภาษา ฝึกทักษะด้านการฟัง พูด อ่านและเขียนภาษาญี่ปุ่นเชิงบูรณาการเพื่อสื่อสารในงานแม่บ้าน การประสานงานกับแผนกต่าง ๆ ในโรงแรม การรับเรื่องร้องเรียนและการแก้ไขปัญหาในสถานการณ์เฉพาะหน้า

Vocabulary, expressions, language structures, integrating practicing in Japanese listening, speaking, reading and writing for houskeeping, coordingating with other departments of the hotel, dealing with guest’s complaints and problems solving from case studies

01803303-1 English for Food and Beverage Service
 ภาษาอังกฤษสำหรับงานบริการอาหารและเครื่องดื่ม
3 (2-2-5)
คำศัพท์ สำนวน โครงสร้างภาษา ฝึกทักษะด้านการฟัง พูด อ่าน เขียน อย่างบูรณาการ เพื่อสื่อสารในงานบริการอาหารและเครื่องดื่ม การประสานงานกับแผนกต่าง ๆ ในโรงแรม การรับเรื่องร้องเรียนและการแก้ไขปัญหาในสถานการณ์เฉพาะหน้า

Vocabulary, expressions, language structures, practicing and integrating of listening, speaking, reading and writing for food and beverage services, coordingating with other departments of the hotel, dealing with customer’s complaints and problems solving from case studies

01803304-1 English for Front Office
 ภาษาอังกฤษสำหรับงานบริการส่วนหน้า
3 (2-2-5)
ศัพท์ สำนวนและโครงสร้างภาษาที่ใช้ในงานบริการส่วนหน้า การต้อนรับ การลงทะเบียนเข้าพัก และขั้นตอนการออกจากโรงแรม การโทรศัพท์ การสำรองห้องพักและห้องอาหาร การให้ข้อมูล การตอบข้อซักถามและการแก้ไขปัญหาเฉพาะหน้า

Vocabulary, expression and language patterns used in front office services on welcoming guest checking in and checking out, telephoning, room reservation and restaurant, giving information, answering questions and dealing with complaints

01803405-1 English for Airline Business
 ภาษาอังกฤษสำหรับธุรกิจการบิน
3 (2-2-5)
คำศัพท์ สำนวน และโครงสร้างภาษาอังกฤษที่ใช้ในงานสายการบิน งานบริการในท่าอากาศยาน การรักษาความปลอดภัยในท่าอากาศยาน ข้อมูลด้านเวลาในการเดินทาง การสำรองที่นั่งและการจำหน่ายบัตรโดยสาร การให้บริการผู้โดยสายภาคพื้นและการให้บริการผู้โดยสารบนเครื่องบิน

Vocabulary, expressions and language patterns used for airline services, airport service, airport security, time information, reservation and ticketing, ground and in-flight services


 2.3.2.2 ภาษาจีนเพื่อการโรงแรมหน่วยกิตต่ำสุด : -หน่วยกิตสูงสุด : -
รหัสวิชารายวิชาหน่วยกิตเงื่อนไข(รหัสรายวิชาบังคับก่อน)
01804201-1 Chinese for Hospitality Industry
 ภาษาจีนสำหรับอุตสาหกรรมการบริการ
3 (2-2-5)
คำศัพท์ สำนวน โครงสร้างและลักษณะเฉพาะของภาษาจีนเพื่อการสื่อสารในอุตสาหกรรมการบริการในสถานการณ์เกี่ยวกับธุรกิจโรงแรม งานบริการด้านการท่องเที่ยวและบริการอื่น ๆ ที่เกี่ยวข้อง ข้อจำกัดและปัญหาการสื่อสารภาษาจีนกับชนชาติที่มีลักษณะทางวัฒนธรรมแตกต่างกัน และฝึกทักษะการสื่อสารอย่างมีประสิทธิภาพ

Vocabulary expressions structures and particular attributes of Chinese for communication in hospitality industry in sittuation related to hotel business, tourism service, other related services, limitation and problem of Chinese for intercultural communication in differentiate and practicing communications of effectively convey messages

01804202-1 Chinese for Housekeeping
 ภาษาจีนสำหรับงานแม่บ้าน
3 (2-2-5)
คำศัพท์ สำนวน โครงสร้างภาษา ฝึกทักษะด้านการฟัง พูด อ่านและเขียนภาษาจีนเชิงบูรณาการเพื่อสื่อสารในงานแม่บ้าน การประสานงานกับแผนกต่าง ๆ ในโรงแรม การรับเรื่องร้องเรียนและการแก้ไขปัญหาในสถานการณ์เฉพาะหน้า

Vocabulary, expressions, language structures, integrating practicing in Chinese listening, speaking, reading and writing for houskeeping, coordingating with other departments of the hotel, dealing with guest’s complaints and problems solving from case studies

01804303-1 Chinese for Food and Beverage Service
 ภาษาจีนสำหรับงานบริการอาหารและเครื่องดื่ม
3 (2-2-5)
คำศัพท์ สำนวน โครงสร้างภาษา ฝึกทักษะด้านการฟัง พูด อ่านและเขียนภาษาจีนเชิงบูรณาการเพื่อสื่อสารในงานบริการอาหารและเครื่องดื่ม การประสานงานกับแผนกต่าง ๆ ในโรงแรม การรับเรื่องร้องเรียนและการแก้ไขปัญหาในสถานการณ์เฉพาะหน้า

Vocabulary, expressions, language structures, integrating practicing in Chinese listening, speaking, reading and writing for food and beverage service, coordingating with other departments of the hotel, dealing with guest’s complaints and problems solving from case studies

01804304-1 Chinese for Front Office
 ภาษาจีนสำหรับงานบริการส่วนหน้า
3 (2-2-5)
ศัพท์ สำนวนและโครงสร้างภาษาที่ใช้ในงานบริการส่วนหน้า การต้อนรับ การลงทะเบียนเข้าพัก และขั้นตอนการออกจากโรงแรม การโทรศัพท์ การสำรองห้องพักและห้องอาหาร การให้ข้อมูล การตอบข้อซักถามและการแก้ไขปัญหาเฉพาะหน้า

Vocabulary, expression and language patterns used in front office services on welcoming guest checking in and checking out, telephoning, room reservation and restaurant, giving information, answering questions and dealing with complaints

01804405-1 Chinese for Hotel Attendant
 ภาษาจีนสำหรับบุคลากรโรงแรม
3 (2-2-5)
ทักษะการฟัง การพูด การอ่านและการเขียนภาษาจีนสำหรับการปฏิบัติงานโรงแรม คำศัพท์ สำนวนและประโยคที่ใช้สื่อสารในงานต้อนรับ งานห้องพัก งานห้องอาหาร งานจัดเลี้ยงและบริการอื่นๆ การให้ข้อมูลและตอบข้อซักถาม การติดต่อประสานงาน การแก้ไขปัญหาเฉพาะหน้า การแสดงบทบาทสมมติและสถานการณ์จำลองเพื่อพัฒนาทักษะการสื่อสารอย่างมีประสิทธิภาพ

Listening, speaking, reading and writing skills in Chinese for hotel operation, vocabulary, expressions and sentences used for communication in reception, room service, food and beverage, catering and banquet as well as other services, giving information and answering queries, coordination, problem solving, role play and situation for communication skills development effectively conver messages.


 2.3.2.3 ภาษาญี่ปุ่นเพื่อการโรงแรมหน่วยกิตต่ำสุด : -หน่วยกิตสูงสุด : -
รหัสวิชารายวิชาหน่วยกิตเงื่อนไข(รหัสรายวิชาบังคับก่อน)
01805201-1 Japanese for Hospitality Industry
 ภาษาญี่ปุ่นสำหรับอุตสาหกรรมการบริการ
3 (2-2-5)
คำศัพท์ สำนวน โครงสร้างและลักษณะเฉพาะของภาษาญี่ปุ่นเพื่อการสื่อสารในอุตสาหกรรมการบริการในสถานการณ์เกี่ยวกับธุรกิจโรงแรม งานบริการด้านการท่องเที่ยวและบริการอื่น ๆ ที่เกี่ยวข้อง ข้อจำกัดและปัญหาการสื่อสารภาษาญี่ปุ่นกับชนชาติที่มีลักษณะทางวัฒนธรรมแตกต่างกัน และฝึกทักษะการสื่อสารอย่างมีประสิทธิภาพ

Vocabulary expressions structures and particular attributes of Japanese for communication in hospitality industry in sittuation related to hotel business, tourism service, other related services, limitation and problem of Japanese for intercultural communication in differentiate and practicing communications of effectively convey messages

01805202-1 Japanese for Housekeeping
 ภาษาญี่ปุ่นสำหรับงานแม่บ้าน
3 (2-2-5)
คำศัพท์ สำนวน โครงสร้างภาษา ฝึกทักษะด้านการฟัง พูด อ่านและเขียนภาษาญี่ปุ่นเชิงบูรณาการเพื่อสื่อสารในงานแม่บ้าน การประสานงานกับแผนกต่าง ๆ ในโรงแรม การรับเรื่องร้องเรียนและการแก้ไขปัญหาในสถานการณ์เฉพาะหน้า

Vocabulary, expressions, language structures, integrating practicing in Japanese listening, speaking, reading and writing for houskeeping, coordingating with other departments of the hotel, dealing with guest’s complaints and problems solving from case studies

01805303-1 Japanese for Food and Beverage Service
 ภาษาญี่ปุ่นสำหรับงานบริการอาหารและเครื่องดื่ม
3 (2-2-5)
คำศัพท์ สำนวน โครงสร้างภาษา ฝึกทักษะด้านการฟัง พูด อ่าน เขียน อย่างบูรณาการ เพื่อสื่อสารในงานบริการอาหารและเครื่องดื่ม การประสานงานกับแผนกต่าง ๆ ในโรงแรม การรับเรื่องร้องเรียนและการแก้ไขปัญหาในสถานการณ์เฉพาะหน้า

Vocabulary, expressions, language structures, practicing and integrating of listening, speaking, reading and writing for food and beverage services, coordingating with other departments of the hotel, dealing with customer’s complaints and problems solving from case studies

01805304-1 Japanese for Front Office
 ภาษาญี่ปุ่นสำหรับงานบริการส่วนหน้า
3 (2-2-5)
ศัพท์ สำนวนและโครงสร้างภาษาที่ใช้ในงานบริการส่วนหน้า การต้อนรับ การลงทะเบียนเข้าพัก และขั้นตอนการออกจากโรงแรม การโทรศัพท์ การสำรองห้องพักและห้องอาหาร การให้ข้อมูล การตอบข้อซักถามและการแก้ไขปัญหาเฉพาะหน้า

Vocabulary, expression and language patterns used in front office services on welcoming guest checking in and checking out, telephoning, room reservation and restaurant, giving information, answering questions and dealing with complaints

01805405-1 Japanese for Hotel Attendant
 ภาษาญี่ปุ่นสำหรับบุคลากรโรงแรม
3 (2-2-5)
ทักษะการฟัง การพูด การอ่านและการเขียนภาษาญี่ปุ่นสำหรับการปฏิบัติงานโรงแรม คำศัพท์ สำนวนและประโยคที่ใช้สื่อสารในงานต้อนรับ งานห้องพัก งานห้องอาหาร งานจัดเลี้ยงและบริการอื่นๆ การให้ข้อมูลและตอบข้อซักถาม การติดต่อประสานงาน การแก้ไขปัญหาเฉพาะหน้า การแสดงบทบาทสมมติและสถานการณ์จำลองเพื่อพัฒนาทักษะการสื่อสารอย่างมีประสิทธิภาพ

Listening, speaking, reading and writing skills in Japanese for hotel operation, vocabulary, expressions and sentences used for communication in reception, room service, food and beverage, catering and banquet as well as other services, giving information and answering queries, coordination, problem solving, role play and situation for communication skills development effectively conver messages.


 2.4 กลุ่มวิชาเสริมสร้างประสบการณ์ในวิชาชีพหน่วยกิตต่ำสุด : 7
 2.4.1 รายวิชาบังคับหน่วยกิตต่ำสุด : 1
รหัสวิชารายวิชาหน่วยกิตเงื่อนไข(รหัสรายวิชาบังคับก่อน)
01806301-1 Preparation for Professional Experience in Hotel
 การเตรียมความพร้อมฝึกประสบการณ์วิชาชีพทางการโรงแรม
1 (0-2-1)
ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับรูปแบบและกระบวนการฝึกประสบการณ์วิชาชีพ ความสำคัญของการฝึกประสบการณ์วิชาชีพ หลักการเขียนจดหมายสมัครงาน การเลือกสถานประกอบการ หลักการสัมภาษณ์งานอาชีพ วัฒนธรรมองค์กร การพัฒนาบุคลิกภาพ จรรยาบรรณวิชาชีพ คุณธรรมจริยธรรม กฎหมายแรงงาน การประกันสังคม กิจกรรม 5 ส ระบบมาตรฐานการประกันคุณภาพและความปลอดภัยในการทำงาน การใช้งานภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสาร การเขียนรายงาน การนำเสนอผลงาน ทักษะการวางแผน ทักษะการวิเคราะห์ ทักษะการแก้ปัญหาเฉพาะหน้าและการตัดสินใจ ความรู้ทั่วไปเกี่ยวกับเทคโนโลยีสารสนทเศและกฎหมายเทคโนโลยีสารสนเทศ และการสืบค้นข้อมูล หมายเหตุ : การประเมินผลเป็น S หรือ U

Basic knowledge of methods and the process of professional experience, the importance of professional experience, how to write application letters, considering and choosing a workplace, job interviewing, organizational culture, personality development, professional morality, virtue ethics, labour laws, social security, 5S activities, quality assurance, safety standards at work, English usage in the workplace, report writing, presentations, planning skills, analytical skills, immediate problem solving skills, decision making, basic concepts of information technology, IT laws and information retrieval Remarks : S/U assessment


 2.4.2 รายวิชาเลือกหน่วยกิตต่ำสุด : 6หน่วยกิตสูงสุด : -
 2.4.2.1 แบบสหกิจศึกษาหน่วยกิตต่ำสุด : -หน่วยกิตสูงสุด : -
รหัสวิชารายวิชาหน่วยกิตเงื่อนไข(รหัสรายวิชาบังคับก่อน)
01806302-1 Cooperative Education in Hotel
 สหกิจศึกษาทางการโรงแรม
6 (0-40-0)(P)01806301-1,
ปฏิบัติงานในสถานประกอบการเสมือนหนึ่งเป็นพนักงานของสถานประกอบการในตำแหน่งตามที่ตรงกับสาขาวิชาและเหมาะสมกับความรู้ความสามารถ เป็นระยะเวลาไม่น้อยกว่า 16 สัปดาห์ ปฏิบัติตนตามระเบียบการบริหารงานบุคคลของสถานประกอบการในระหว่างปฏิบัติงาน มีหน้าที่รับผิดชอบแน่นอนและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายจากสถานประกอบการอย่างเต็มความสามารถ มีผู้นิเทศงาน การติดตามและการประเมินผลการปฏิบัติงานอย่างเป็นระบบ ตลอดระยะเวลาปฏิบัติงานของนักศึกษา ทำให้เกิดการพัฒนาตนเองและมีประสบการณ์จากการปฏิบัติงานในสถานประกอบการ ก่อนสำเร็จการศึกษา หมายเหตุ : การประเมินผลเป็น S หรือ U

Practice in a workplace as employees in relevant positions that suit students’ field of study and abilities in a period of no less than 16 weeks; under supervision of an assigned job supervisor from the workplace, students take responsibility for a particular role which has a systematic evaluation and follow-up process throughout the course in order for students to improve themselves and gain professional experience before they graduate Remarks : S/U assessment

01806303-1 International Cooperative Education in Hotel
 สหกิจศึกษาต่างประเทศทางการโรงแรม
6 (0-40-0)(P)01806301-1,
ปฏิบัติงานในสถานประกอบการเสมือนหนึ่งเป็นพนักงานของสถานประกอบการในตำแหน่งตามที่ตรงกับสาขาวิชาและเหมาะสมกับความรู้ความสามารถ เป็นระยะเวลาไม่น้อยกว่า 16 สัปดาห์ โดยต้องเป็นการปฏิบัติงานในต่างประเทศไม่น้อยกว่า 12 สัปดาห์ ปฏิบัติตนตามระเบียบการบริหารงานบุคคลของสถานประกอบการในระหว่างปฏิบัติงาน มีหน้าที่รับผิดชอบแน่นอนและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายจากสถานประกอบการอย่างเต็มความสามารถ มีผู้นิเทศงาน การติดตามและการประเมินผลการปฏิบัติงานอย่างเป็นระบบตลอดระยะเวลาปฏิบัติงานของนักศึกษาทำให้เกิดการพัฒนาตนเองและมีประสบการณ์จากการปฏิบัติงานในสถานประกอบการ ก่อนสำเร็จการศึกษา หมายเหตุ : การประเมินผลเป็น S หรือ U

Practice in a workplace as employees in relevant positions that suit students’ field of study and abilities in a period of no less than 16 weeks in total with at least 12 weeds of practice in a foreign country; under supervision of an assigned job supervisor from the workplace, students take responsibility for a particular role which has a systematic evaluation and follow-up process throughout the course in order for students to improve themselves and gain professional experience before they graduate Remarks : S/U assessment


 2.4.2.2 แบบฝึกงานหน่วยกิตต่ำสุด : -หน่วยกิตสูงสุด : -
รหัสวิชารายวิชาหน่วยกิตเงื่อนไข(รหัสรายวิชาบังคับก่อน)
01806304-1 Hotel Internship
 ฝึกงานทางการโรงแรม
3 (0-40-0)(P)01806301-1,
ฝึกปฏิบัติงานจริงในสถานประกอบการภาคเอกชน รัฐวิสาหกิจ หรือรัฐบาล ทางด้านที่เกี่ยวข้องกับธุรกิจโรงแรมอย่างเป็นระบบ เป็นระยะเวลาไม่น้อยกว่า 8 สัปดาห์ ทำให้นักศึกษาได้รับประสบการณ์จากการทำงานก่อนสำเร็จการศึกษา หมายเหตุ : การประเมินผลเป็น S หรือ U

n either the public or private sector, practice in a workplace which has positions relevant to the hotel business for a period of no less than 8 weeks, equipping students with professional experience before they graduate Remarks : S/U assessment

01806305-1 International Hotel Internship
 ฝึกงานต่างประเทศทางการโรงแรม
3 (0-40-0)(P)01806301-1,
ฝึกปฏิบัติงานจริงในสถานประกอบการภาคเอกชน รัฐวิสาหกิจ หรือรัฐบาล ในต่างประเทศ ทางด้านธุรกิจโรงแรมอย่างเป็นระบบ เป็นระยะเวลาไม่น้อยกว่า 8 สัปดาห์ ทำให้นักศึกษาได้รับประสบการณ์จากการทำงานก่อนสำเร็จการศึกษา หมายเหตุ : การประเมินผลเป็น S หรือ U

In either the public or private sector of a foreign country, practice in a workplace which has positions relevant to the hotel business for a period of no less than 8 weeks, equipping students with professional experience before they graduate Remarks : S/U assessment

01806306-1 Workplace Special Problem
 ปัญหาพิเศษจากสถานประกอบการ
3 (0-6-3)(P)01806305-1,01806304-1,
นำโจทย์ปัญหาที่ได้จากสถานประกอบการภาคเอกชน รัฐวิสาหกิจ หรือรัฐบาล ที่นักศึกษาได้ออกทำการฝึกงาน นำมาศึกษา วิเคราะห์ โดยใช้ความรู้จากวิชาชีพมาทำการประยุกต์แก้ปัญหา และจัดทำตามรูปแบบของโครงการ โดยมีอาจารย์ผู้เชี่ยวชาญในสาขาคอยแนะนำเป็นที่ปรึกษา หมายเหตุ : การประเมินผลเป็น S หรือ U

Student gather and analyze information or data from their workplace to resolve problems derived from the Job Training course; via the research process and using their professional knowledge and experience, students will write a research report under supervision fo academic supervisors or experts in the field Remarks : S/U assessment


 2.4.3 รายิชาอื่นๆหน่วยกิตต่ำสุด : -หน่วยกิตสูงสุด : -
รหัสวิชารายวิชาหน่วยกิตเงื่อนไข(รหัสรายวิชาบังคับก่อน)
01806307-1 International Experience
 ประสบการณ์ต่างประเทศ
3 (0-6-3)
เข้าร่วมกิจกรรมเพื่อเสริมสร้างประสบการณ์ในต่างประเทศ ได้แก่ การทำวิจัยหรือช่วยวิจัย การประกวด การแข่งขัน การแสดงผลงาน การอบรมเชิงปฏิบัติการนานาชาติ การประชุมนานาชาติ การเข้าค่ายนานาชาติ ที่จัดโดยมหาวิทยาลัยหรือองค์กรต่างประเทศ หรือจัดร่วมกับมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี โดยใช้ภาษาอังกฤษเป็นภาษาหลักในการดำเนินกิจกรรม ตัวอย่างของกิจกรรมได้แก่ การบรรยายจากผู้เชี่ยวชาญ การปฏิบัติงาน การเตรียมด้านภาษาอังกฤษ การอบรมก่อนการเดินทางไปต่างประเทศ ทัศนศึกษา กิจกรรมด้านวัฒนธรรมทั้งภายในและภายนอกชั้นเรียน และการนำเสนอหลังกลับจากต่างประเทศ หมายเหตุ : การประเมินผลเป็น S หรือ U

Participate in activities to enhance international experiences e.g. research & research assistance, contest, competition, international workshop, international conference & symposium, and international camp organized by international universities/organizations or co-organized with RMUTT, English is used as an official language in conducting the activities, examples of activities are featured lectures given by experts, practice, English preparation, pre-departure briefing, field trips, cultural activities both inside and outside classroom, as well as post-program presentation Remarks : S/U assessment


 3 หมวดวิชาเลือกเสรีหน่วยกิตต่ำสุด : 6




  
สกอ. | กยศ. | ศมส. | Vision Net Co.Ltd. | 
Powered by Vision Net, 1995 - 2008   Contact RMUTT Student Service Center : 02 549 3690